woensdag 28 januari 2015

Mama heeft altijd vakantie.





Er zitten van die dagen bij dat je alleen al blij bent dat je het ochtendritueel van aankleden, ontbijten en naar school brengen overleefd hebt. En als moeder van 3 jongens kan ik het niet helpen om me in al die hectiek dan af te vragen hoe moeders van meisjes met vlechtjes dat in godsnaam doen. Hoe laat staan die dan op? (slapen ze überhaupt?) En zijn ze dan ook nog gewoon op tijd op school? Niet dat wij nooit op tijd op school zijn, wij zijn eigenlijk heel vaak op tijd (en dat is overigens niet omdat de jongens altijd zo lekker meewerken). Maar het is meer het hóe we dan op tijd op school zijn. Jens die om 08:00 uur opmerkt dat zijn insulinepompje vervangen moet worden (geloof me, niet echt een haastklusje) Kaya die bij de auto ontdekt dat zijn tas nog binnen ligt en er voor school achter komt dat er een losse sok in zijn schoen zit die er echt nú uitmoet. En dit is een kleine greep uit ons repertoire dan he...

Op school zie ik moeders tip top aangekleed, inclusief hakken, mét dochters, mét vlechtjes en bedenk ik me dat dát échte ochtendmensen moeten zijn. En ook al wordt iedere ouder vanaf de geboorte van hun kind geacht een ochtendmens te zijn, bij sommigen zit het er gewoon niet in. Net als die hakken, helaas. Ik heb er veel, maar ze passen niet in mijn ochtendritueel, zeg maar. Het eerste wat de jongens zeggen als ik ze eens aantrek is; mam, waar ga je heen? En het mooie is nog dat áls ik ze aan heb, daadwerkelijk een keer een avond wegga, dan te horen krijg; ga je nou alwéér?

Verder denken mijn kinderen ook dat ik heel de dag thuis op de bank zit te wachten tot zij uit school komen. Dat ik in die tussentijd van school al blij ben als ik een keer mijn koffie normaal kan drinken, dat weten zij natuurlijk niet. Een vriend van ons vertelde Finn (toen 5 jaar) eens dat hij zin had in vakantie, nou dat vond Finn ook, want school was stom en vakantie leuk. Weet je wat ook stom is, zei Finn tegen die vriend, mijn moeder heeft gewoon iedere dag vakantie!

Maar goed, ze denken hier ook dat de juf op school woont, dus ik neem het ze niet kwalijk. Dat ik er een zeer gevarieerde c.v. op
na houd als klusser, schoonmaakster, binnenhuisarchitect, diabetesdeskundige, huiswerkbegeleider (lager onderwijs én middelbaar onderwijs), taxichauffeur, kok, personal assistant, wasvrouw, klassenmoeder en kledingadviseur, dat ontgaat ze hier soms gewoon een beetje. Net als dat ik zeer flexibel ben (in de AH telefoontje van Finn; mam, kun je me uit school komen halen? Meneer zit naast Blijdorp op school en dan na een kwartier een smsje durven sturen; waar blijf je nou?????). En er door de jaren heen, mede door diezelfde meneer die naast Blijdorp op school zit, een zelfstudie "hoogbegaafdheid en hoe ga ik er mee om" bij doe.

Kinderen hebben is geweldig, ik ben een ochtendmens en hakken lopen zalig, dat hou ik mezelf maar voor. Had ik al verteld dat ze het hier oneerlijk vinden dat zij nooit naar de B.S.O. hoeven, maar dat de rest van de klas dat wel mag?
Kinderen hebben is geweldig, ik ben een ochtendmens en hakken lopen zalig, kinderen hebben is geweldig, ik ben een ochtendmens en hakken lopen zalig...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten